/ Aidas hjärna / Dans, Träning & Hälsa /

Ortorexi

 

Jag vet inte om du har lagt märkte till det jag kommer att ta upp nu, om du har det, bra!
Om du inte har det hoppas jag att jag åtminstone ger dig en liten tankeställare. 

 

Idag ska jag skriva om ortorexi, Ja, jag skrev ortorexi inte anorexi. 

 

Men jag börjar med anorexi, en sjukdom de flesta känner till, en sjukdom där man svälter sig själv efter att ha förlorat sin kroppsuppfattning för att passa in i normen. Men en ny norm har tagit plats och mottot ”fit is the new skinny” ekar över hela internet. Den nya trenden att man ska vara så hälsosam som möjligt har inträtt och den sociala ”smaltävlingen” övergår sakta men säkert till en ”hälsosamtävling”. Som en följd av detta blir ätstörningen ortorexi allt vanligare.

 

Så vad är då ortorexi egentligen? - En överdriven "hälsosamhet". Tvångsmässig kontroll utav matintag och träning. Ett ohälsosamt ”hälsosamt” beteende. En ätstörning.



För mig är denna nya trend så himla tydlig. Instagram översvämmas med träningskonton och motivationsbilder, på Facebook ploppar träningsbild efter träningsbild upp. Dessa ”motivationsbilder” går inte att undvika. "Thinspo" är ett ord som använts utav anorektiker för att hitta likasinnade, men ett nytt sökord har blivit populärt, "Fitspo". Det ordet fungerar nästan likadant, sjukligt "hälsosamma" personer söker sig till likasinnade. Det kan lätt gå för långt, som det gjorde med anorexia. Vi kanske inte är där ännu, men så som jag ser det är det dit vi är på väg. Kom ihåg det.

 

Att vara hälsosam är inte att träna varje dag,
att inte kunna äta vad man vill när man vill, 
att få dåligt samvete om man ätit något onyttigt,
att gå på strikta dieter.
Att vara hälsosam är inte att tro att du måste "träna bort" kakan du nyss åt. Jag lovar, din kropp kan ta hand om den. Jag kan nästan garantera att kroppen kan ta hand om så mycket mer.

 

Vad kan vi göra?

Observera att ortorexi ännu inte fått en egen diagnos, men jag anser att man måste ha ett begrepp för att förstå vad det handlar om och därför har jag valt att använda ordet ortorexi. Det är svårt att se något när man inte vet vad det är. Utan en förklaring till ortorexi, utan att veta vad det är, är det svårt att se vad som händer i samhället. Vart vi är på väg. Utan att veta att ortorexi finns, kan en inte se när ett ”hälsosamt” beteende går för långt.  Om denna ätstörning inte blir uppmärksammad är det svårt att se vilka som befinner sig i riskzonen.


Jag tror att en medvetenhet hos människor om denna ätstörning kan hjälpa en att se om en själv eller någon annan är i riskzonen. Sluta uppmuntra träningsfreak-beteendet där det verkligen inte behövs. Fråga dig själv, tränar jag för mig själv eller för hur jag vill bli sedd hos andra? För att få ett riktigt svar på den frågan, fråga även dig själv ”Skryter jag/berättar gärna om min träning?” om svaret är ja, vill jag tyvärr meddela dig att din träning kanske inte bara är för din egen skull. Du behöver inte skylta med din träning varje gång du tränar, det är ingen tävling. 

 

Normerna har förändrats från att man ska vara smal till att man ska vara hälsosam. Är det någon mer än jag som ser detta? Är det bara jag som ser riskerna? Går det att förhindra i tid?

 

Ortorexi, kom bara ihåg det.

 

 
 
#1 / / Klara H:

Bra text Aida !! jag tror precis som du att den här sjukdomen tyvärr ökar. Dock att visa upp sin träning kan vara ett jättebra sätt att motivera sig själv :) det är i alla fall därför jag gör det på min blogg! För min egen skull, inte för att motivera andra.

#2 / / Lina:

Sjukt bra text!
Även om det är bra att vara lite mer hälsosam, alltså inte bara stoppa i sig onyttigheter, så tycker jag att det gått lite för långt. När folk blir förvånade över att man inte deffar på gymmet varje dag men att man änd är rätt smal.

jag tränar ingenting nu, lite promenader ibland. vill träna lite mer, för kondition och för att mina muskler och leder ska fungera. inte för att andra ska tycka att jag är duktigt utan för att min kropp inte klarar av detta stillasittande liv.
om jag skulle dra upp det i bloggen skulle det vara för att visa mig själv att jag klarade det.

:)

#3 / / Sophie:

Jag får väl hålla med dig att detta blivit en "hets" och en tävling där man ska instagrama, blogga osv om sin träning- och nyttiga matvanor. Men jag tycker inte att vi ska börja kalla det här en ätstörning än, med tanke på att detta är en SUND livsstil till skillnad mot anorexi. Att jämföra dessa två låter lite fel i mina öron. En del människor har träning som livsstil. Skulle en dansare som går i dansskola från morgon till kväll varje dag ha en ätstörning för att hon blandar sin utbildning med att istället äta sund mat när hon kommer hem? Vissa människor har ju inte heller den bästa ämnesomsättningen och kan inte alltid unna sig den där kakan, och väljer istället att strunta i den ELLER ta den och ta en extra powerwalk på kvällen. Är det fel? Jag tycker snarare att det är motiverande att vi inspirerar till träning och en sund stil eftersom Sverige har växt snabbare inom övervikt (vilket ger skadliga häsloproblem när vi blir äldre). Anorexi svävar liksom bort i det här sammanhanget också, och folk äter istället mer - fast bättre. Jag tycker inte det är fel i att vilja må bra inuti kroppen.

#4 / / Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa:

Fett bra, måste länka.

#5 / / Maj:

Det är sant att det är en tävling i vem som lever sitt liv mest rätt. Tror inte dom här hälsohetsarna på instagram tränar varje dag, de är lite mer sporadisk och känner sig nyttig och duktig efter dom har tränat.

men visst är det jobbigt vissa gånger.

#6 / / Anna:

Så himla kloka ord! Håller verkligen verkligen med dig! De som inte behöver träna mer är de som suger åt sig som svampar av all hets, de som verkligen borde ta åt sig, dem rinner det av som vatten från en gås!

Svar: haha kunde inte säga det bättre själv! :)
Aida Lazarian

#7 / / jennhy:

Fyfan vad bra skrivet!! Har också skrivit ett inlägg om just detta med vikt osv, du får gärna in och läsa om du vill! Tycker för övrigt att allt detta har gått för långt. Människan mår inte bra längre.

http://jennhyolsson.blogg.se/2013/august/denna-vikthets.html#comment

Svar: Tack! :D Jag ska kika in! :D
Aida Lazarian