/ Dans, Träning & Hälsa / Mat & Bak / frukost /

Chiagröt

 
Hej! I dag har vi ingen schemalagd skola så jag har dragit in täcket i vardagsrummet och myst lite i ensamheten innan sambon vaknat. Har Jon Henriks jojk på repeat (<3). Samlar kraft inför dagens alla bestyr. Jag har en hel lista med saker jag ska hinna med. Nu kör vi!
 
I dag ville jag vara lite wild and crazy så jag testade en helt ny frukost! Chiagröt, chokladmousse och jordnötssmör med blåbär och banan. Chiagröten är väldigt god tillsammans med chokladmoussen, så jag skulle säga att ni helst testar dem tillsammans! Kommer definitivt äta detta ofta. Det finns så otroligt mycket nyttigt i chiafrön, det är världens bästa omega 3 källa. De innehåller även protein, kostfibrer och antioxidanter. Två teskedar chiafrön ger dig hela dagsbehovet av alfalinolensyra och Omega 3Läs mer här!
 
Chiagröt
1,5 dl Kokosmjölk (jag använder extra creamy)
2 msk Chiafrön
 
Rör ihop och låt stå i kyl under natten.
 
Chokladmousse
1 Äggvita
1 msk Kakao
1/2 Banan
Lite honung
Ev. kan du tillsätta kvarg (jag använder inte det)
 
Vispa äggvitan vit och fluffig med hjälp av en stavmixer. Mixa sedan ner resten utav ingredienserna.
 
 
#1 / / Liv:

Ser så galet gott ut! Kan äta frukost hos dig nästa fredag? hihi ;)

Svar: Jaaa vilken bra idé!!!! :D :D
Aida Lazarian

#2 / / Bohista - be cool and yoga. :

Åh, ser jättesmarrigt ut! Har länge velat köpa chia... hur smakar det egentligen? :)

Svar: Ja det tycker jag verkligen att du ska göra! Det smakar egentligen inte så mycket. Just i denna gröt tyckte jag att kokossmaken tog över. När chiafrön ligger i blöt bildas en slags gelé runt fröna, så gröten blir lite geléaktig. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Som sagt, det smakar egentligen inte så mycket men det är en annorlunda smak och konsistens :)
Aida Lazarian

#3 / / Bohista - be cool and do yoga. :

Tack för ditt svar! Hmm, jag får helt enkelt prova själv! Brukar göra gröna juicer och smoothies, man kanske kan använda dem med det också? :)

Svar: Ja det kan man absolut! jag har inte testat själv men har läst att man kan det. Sen vet jag att de är populära att baka bröd med ;)
Aida Lazarian