/ Pyssel /

Hemmagjorda doftljus i kopp

 
Igår tog jag med Alicia till Myrorna, hon tyckte att det var jättekul där inne eftersom att det fanns så mycket olika saker. Vi valde två koppar var som vi skulle göra ljus i. Det var väldigt lätt att göra, här får ni en snabbguide!
 
Du behöver:
 Ljusmassa (gamla ljus fungerar också)
 En hög glasburk
 Vekar
 Grillpinnar
 Fina koppar
 Doftolja för ljus, vi använde jasmindoft
 
Häll ljusmassan i glasburken och smält i ett vattenbad. Droppa i doftoljan och rör om. Ta en veke och doppa lite av ändan i stearin, tryck sedan fast veken i botten av koppen. Knyt fast den andra ändan i en grillpinne så att veken håller sig i mitten av ljuset. Sedan är det bara att hälla på den smälta ljusmassan. När ljuset har torkat klipp till veken i en bra tänd-längd. 
 
Obs! Se till att använda rätt veke till rätt storlek!
 
 
 
#1 / / Rebecca&Mathias:

Väldigt fina! :) Ha en fortsatt fin Lördag! :)

Svar: Tack detsamma ! :)
Aida Lazarian

#2 / / Greger:

Var får man tag i vekar?

Svar: Det finns i hobbybutiker, jag köpte mina på Panduro men jag kan tänka mig att de finns i välsorterade matbutiker också m.m.
Lycka till ! ;)
Aida Lazarian